Een aantrekkelijke website maken

Tips voor een aantrekkelijke website

Er zijn meerdere dingen nodig voor een aantrekkelijke website, niet alleen kleuren hebben een betekenis in de marketing van je website, maar ook de kleinste dingen zoals een slug kunnen een verschil maken in jouw ranking op Google. Hoe je hier goed in word lees je hier.

Een aantrekkelijke website maken statistieken

Ok, ik zal de intro kort houden. Dit artikel is vooral hoe je je berichten seo vriendelijk kan maken met de kracht van afbeeldingen. Daarom zullen de andere delen van dit bericht iets korter zijn. Als je al meer gevorderd bent in seo, dan is dit bericht over seo vriendelijke berichten een aanrader om te lezen nadat je dit hebt gelezen. Dus laten we beginnen bij het begin, je teksten…

Inhoud van dit bericht:

  • Je teksten aantrekkelijk maken
  • CSS
  • Keyword research. Wat betekent dit voor jouw marketing?
  • De Seo titel, Een slug en je meta omschrijving
  • Plug-ins die jouw marketing boosten
  • Je afbeeldingen
  • Kleuren betekenis marketing
  • Wat betekenen kleuren nu eigenlijk?
  • Betekenis kleuren over het algemeen
  • Context en de betekenis in kleuren, afbeeldingen en marketing
  • Tips voor een betere context
  • Seo, wat heb jij eraan?
  • Meer leren over seo?

Je teksten aantrekkelijk maken

Dus, je teksten. Als je bezig bent met het maken van een mooi bericht in misschien WordPress. Dan is het handig om niet alleen je afbeeldingen te verbeteren en meer aantrekkelijk te maken. Je marketing en website traffic hangen niet alleen af van de kleuren in je afbeeldingen.

Hoe maak je je teksten aantrekkelijk? Er zijn meerdere dingen die je kan doen.

Er zijn natuurlijk de standaard simpele dingen zoals genoeg koppen en tussenkoppen gebruiken, je info verdelen, goed spellen, variëren enz. Maar wat gaat jou nu los zetten van de rest?

Een van die dingen is een stijl kiezen. Ben je meer rustig naar een bezoeker toe en spreek je diegene aan met “je” of doe je het wat netter en zeg je “u”? Dit is het begin, een stijl kiezen in hoe je gaat schrijven.

Het tweede dat je zou kunnen doen is witregels toevoegen etc. Dit is logisch natuurlijk, maar je moet onthouden dat ook mensen jouw website via hun telefoon kunnen bekijken en wat misschien lijkt op een weinig stukje tekst, is een grote alinea op mobiel. Hier moet je dus ook een soort balans in vinden, maar gelukkig geven de meeste software zoals WordPress jou gewoon een preview van hoe dit eruit zou zien op mobiel.

CSS

Dit is een groot iets wat je kan doen en dit kan je heel erg helpen als je weet hoe het werkt. Het heet CSS. Wat is CSS? CSS staat voor Cascading Style Sheets en als je met WordPress werkt, dan kan je simpelweg een soort command invoeren en een animatie neerzetten.

Kleuren betekenis marketing css code

Als je een stuk tekst of misschien afbeelding hebt aangeklikt om een animatie op toe te voegen, dan kan je in WordPress aan de rechterkant een tab openen genaamd “geavanceerde instellingen” of iets in die richting. Daar staat dan als het goed is iets als “extra CSS-classes”. Als je hier je command neerzet (die je gewoon kan krijgen met een plug-in in WordPress) dan komt er op jouw gemarkeerde tekst die animatie. Net zo een als de afbeeldingen die je in dit bericht ziet opkomen als je begint met scrollen.

Nog iets wat je kan doen om je afbeeldingen en teksten aantrekkelijk te maken is door je teksten en afbeeldingen samen te laten werken. Dit is goed voor de marketing van je bericht, maar kan er ook voor zorgen dat je niet meer naar zinloze afbeeldingen met saaie kleuren aan het zoeken bent. Dus deze stap is vooral context geven over het onderwerp waar je over praat.

Lijstjes toevoegen blijkt ook een hele goede manier te zijn om lezers aan het lezen te houden. Dit komt denk ik gewoon door het feit dat je makkelijk over een lijstje kan vinden en kan vinden waar diegene op zoekt.


Keyword research. Wat betekent dit voor jouw marketing?

Als laatste moet je keyword research doen op een bepaald onderwerp, want als jij je tekst hierop baseert dan is de kans groot dat als iemand erop zoekt, ze niet naar iets anders aan het zoeken zijn, maar dat ze op jouw bericht komen met de intentie om te lezen, kopen etc.

Een voorbeeldje:

Jij wilt een tekst schrijven over seo en affiliate marketing, want wie wil dat nu niet. Oh nee, als jij op affiliate marketing zoekt, komen er een hoop resultaten en jij bent bang dat je hier niet hoog op kan komen in de zoekresultaten met jouw bericht. Eerst moet jij je bericht dus meer seo vriendelijk maken. Dit zorgt ervoor dat je een hogere kans hebt om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Dus ondertussen ga je kijken naar langere zinnen. Uiteindelijk kom je uit op hondenvoer kopen voor een lage prijs. Hier kan je bovenaan komen, maar is dit wel zo handig als jij een tekst hebt gemaakt over affiliate marketing en seo? Nee toch? Daarom moet je dus eerst research doen naar een onderwerp voordat je erover gaat schrijven. Anders komt iemand met de intentie van het kopen van hondenvoer misschien wel bij jou bericht over affiliate marketing uit en dit wil je natuurlijk niet hebben. Dan kan je ook beter je titel in je zoekresultaten verbeteren. Wat aansluit op het volgende.


De Seo titel

Weet je wel, die blauwe teksten van websites elke keer als je iets in Google intypt en op enter drukt? Dat is een seo titel. Heb je gezien dat deze altijd rond jouw zoekopdracht zijn? Als jij op verkopen van een goede cursus zoekt, dan is de kans groot dat je in de zoekresultaten ook titels krijgt die hiermee te maken hebben.

Dit is dus de seo titel en zorg ervoor dat als jij bijvoorbeeld “Kleuren betekenis in marketing” als keyword hebt dat je dit dan ook in je seo titel verwerkt.


Een slug

De slug is heel simpel. Als je hierboven kijkt naar de zoekbalk dan zie je de naam van de website. Er staat ook nog iets achter in een lichtere kleur grijs toch? Dit is de slug en net zoals bij de seo titel moet je hier je keyword in zetten voor een betere plek in de zoekresultaten.


Je meta omschrijving

Als we nu terug gaan naar de seo titel, dat blauwe stukje tekst met een keyword erin. Eronder staat een beschrijving toch? Dit is de meta-omschrijving. Google pakt meestal een stukje tekst en doet dit gewoon in je meta omschrijving, maar soms doet Google dit ook niet.

Als jij bijvoorbeeld een meta omschrijving hebt gemaakt in WordPress. Zorg dus dat je ook hier je keyword in verwerkt, want je marketing kan een grote stap omhoog nemen als je deze dingen combineert. Niet alleen teksten en keyword zijn goed voor je marketing. Ook kleuren in je afbeeldingen hebben een betekenis in de marketing van je website…


Plug-ins die jouw marketing boosten

Als je WordPress gebruikt zijn er verschillende plug-ins die je kan downloaden. Het grootste deel is heel handig, maar er zijn toch een paar die anders-zijn als de rest. Welke dit zijn en waarom je ze het beste downloaden zal ik hieronder uitleggen. Te veel plug-ins is namelijk ook niet goed voor je website.

Yoast seo

Yoast seo is een soort helper. Wat deze plug-in doet is heel simpel, helpen met je seo. Na het installeren van deze plug-in kan je per bericht een keyword invoeren waar jij op wilt focussen. Wat yoast dan doet is een soort checklist neerzetten bij de plug-in zodat je kan zien wat je nog moet doen.

Yoast laat je ook je seo titel, slug en meta omschrijving veranderen onderaan je bericht wat natuurlijk wel heel handig is anders is dit een irritant proces in WordPress. En het mooiste is ook nog. Het is GRATIS! Ik snap niet waarom dit nog geen betaalde plug-in is want je kan hier heel erg veel mee.

Keyword surfer

Technisch gezien geen plug-in, maar als je keyword research makkelijk wilt maken en je wilt het gratis doen, dan is dit de Chrome extensie die je wilt hebben. Elke keer als je iets opzoekt in Google dan laat deze extensie zien hoeveel er gemiddeld op deze zoekterm gezocht word en aan de rechterkant krijgen je keyword ideeën te zien. Hoef je zelf niet eens na te denken!


Je afbeeldingen

Eerst gaan we focussen op de afbeelding zelf, niet de kleuren en de marketing betekenis. Gewoon de afbeelding zelf, want afbeeldingen kunnen dingen laten zien dat tekst gewoon niet kan.

Dus, jij hebt een tekst geschreven over het effect van seo bij afbeeldingen want je kon niet genoeg krijgen van seo en affiliate marketing. Jij hebt een tekst geschreven die misschien wel beter is als de nummer een op jouw keyword. Maar dan laat je iemand er doorheen lezen en diegene snapt helemaal niet waar jij het over hebt.

Kleuren seo google

Wat doe je dan? Je verandert je tekst, maar dit maakt het alleen maar onduidelijker dus je zet het weer terug want dit werkte ook niet. Toen kwam je erachter dat je geen afbeeldingen had neergezet. Dus dit doe je, maar het is nog steeds niet makkelijk genoeg voor je vriend om dit te begrijpen.

Als laatste doe jij een wonderbaarlijke ontdekking. Jouw afbeeldingen hadden helemaal niets te maken met het onderwerp van jouw tekst! Nu zet je er andere afbeeldingen in, voorbeelden, statistieken, veel kleur. En ineens snapt die vriend van je waar je het over hebt. Zie je nu hoe belangrijk afbeeldingen kunnen zijn bij je tekst? Afbeeldingen geven niet alleen een verduidelijking. Nee, afbeeldingen met mooie kleuren houden de aandacht van de bezoeker erbij en dit is precies wat jij wilt voor de marketing van je bericht! Context en kleuren zijn dus veel belangrijker dan je denkt en hier leer je er meer over.


Kleuren betekenis marketing

Zoals je net al hebt gelezen hebben afbeeldingen een veel grotere impact op de seo van je website als je denkt, maar hoe zit het met wat er in de afbeelding zit. Ik bedoel niet wat de afbeelding laat zien, maar de kleuren. Wat staat er IN de afbeelding?

Want ik kan je twee plaatjes laten zien. Precies hetzelfde, maar bij eentje heb ik al de kleuren eruit gehaald en is het plaatje zwart-wit. Welk plaatje is meer aantrekkelijk? Die met kleur toch? Nu doen we nog zoiets met kleur.

Deze keer hebben we weer twee dezelfde foto’s, maar nu heeft de ene foto een hoog contrast en is vooral aangetast met de kleuren paars, rood en blauw. In de tweede foto zijn de kleuren groen, grijs en wit (technisch gezien geen kleur). Welke foto zou je nu kiezen? Het zijn precies dezelfde foto’s, maar de kans is groot dat je voor de eerste ging. Die met rood, paars en blauw.

Deze kleuren blijken namelijk meer stimulerend te werken als de andere genoemde kleuren. Rood pakt de aandacht, blauw geeft meestal vertrouwen of verdriet af aan de context en paars geeft meestal een mooi accent als het gecombineerd word met zwart. Logisch dat de meeste mensen voor foto 1 zullen gaan. Hieronder zie je welke kleur wat uitstraalt en wat dit kan betekenen voor jouw marketing.


Wat betekenen kleuren nu eigenlijk?

Kleuren betekenis marketing rood
Kleuren betekenis marketing

Je kleuren in afbeeldingen hebben een grotere betekenis voor je marketing als je denkt. Hier is een lijst met wat welke kleur doet en hoe deze jouw website kunnen beïnvloeden.

– Rood: Meestal om aandacht te pakken, staat vooral voor liefde, maar dit ligt aan de context.
– Blauw: Verdriet of vertrouwen. Geeft vaak stabiliteit als indruk.
– Geel: Veel gebruikt op Amerikaanse schoolbussen en dit heeft en reden. Deze kleur pakt het meeste de aandacht van alle kleuren die zojuist zijn opgenoemd.
– Paars: Meestal gebruikt om een accent te geven. Niet heel handig als standaard kleur.
– Grijs: Conservatief en formeel, niet veel over te zeggen.
– Oranje: Dit is een meer speelse kleur. Vaak geassocieerd met ‘fun color’.
– Zwart: De ‘premium’ kleur. Zonder dit gat je website er niet heel formeel uitzien.
– Wit: Geeft vrijheid en overzichtelijkheid. Vaak gebruikt als achtergrond van een website.

Kleuren betekenis voor je marketing over het algemeen

Kleuren. Niet alleen de kleuren in je afbeeldingen, maar ook de kleur van je tekst, achtergrond en over het algemeen je hele website hebben invloed op de aantrekkelijkheid van je website.

Teksten kunnen bijvoorbeeld beter rustig zijn om te lezen. Grijs en weinig contrast aan de randen kan goed werken. Niet te hoog contrast, maar wel leesbaar. Iets als heel gele tekst op een blauwe of zwarte achtergrond werkt waarschijnlijk wat minder goed. Niet alleen omdat het er voor de meeste niet heel mooi uitziet en een slechte kleur combinatie is, maar ook omdat dit voor vermoeide ogen kan zorgen na en tijdje.

De achtergrond achter je bericht is beter om gewoon wit te laten. Dit zorgt voor vrijheid en overzichtelijkheid van je website. De betekenis dat een achtergrond voor je marketing kan hebben en de reputatie van je website is best veel, want dit gaat de bezoeker op elke pagina te zien krijgen. Hou dit dus een beetje simpel en ga er niet te overboord mee.

Je website zelf is ook nog iets waar je op moet letten. Het grote plaatje. Welke stijl gebruik je? Hoe wil je overkomen? Als gezellig en warm of misschien meer netjes en chic? Kleuren spelen hier een grote rol in naast de stijl tekst die je schrijft. Dit is dus de context die de kleuren in je afbeeldingen een betekenis geeft en je marketing kan boosten.


Context en de betekenis in kleuren, afbeeldingen en marketing

Context is zoals je net al hebt gelezen heel hard nodig om jouw verhaal duidelijk over te laten komen met je bezoeker. Zonder context kan de zin ‘de blinde man zag het niet meer zitten’ bijvoorbeeld, verkeerd overkomen, want er is geen context.

Rode auto kleuren betekenis

Dit gebeurd ook met kleuren. Als ik gewoon een rode auto op mijn bericht over aantrekkelijke teksten neerzet, dan weet niemand waarom ik hier een rode auto neer heb gezet, maar als je in de tekst uitlegt dat de kleur rood de aandacht pakt van mensen dan is het ineens heel logisch dat er een rode auto bij de tekst over aantrekkelijke teksten staat.

Tips voor een betere context

Zonder context kunnen dingen die in je hoofd heel leuk en goed klinken verkeerd overkomen. Dit willen we natuurlijk niet en daarom heb ik een paar tips voor je.

  • Probeer zelf een keer door je tekst te lezen. Zo kan je kijken of je per ongeluk spelfouten hebt gemaakt en/of alles wel duidelijk is voor jou. Doe dit voordat je iemand anders laat lezen.
  • Laat iemand anders jouw teksten lezen. Deze persoon heeft een andere gedachtegang als jij en kijkt dus op een andere manier naar je tekst. Het is slim om iemand van je doelgroep te laten lezen en om feedback te vragen. Hoe moeilijk dat soms misschien is om te ontvangen…
  • Kijk of je kan zien waar de tekst over gaat door te scrollen en er een beetje zoekend overheen te gaan, want hoe leuk jij je tekst maakt. Weinig mensen gaan er volledig doorheen lezen, dus voor diegene die tot nu toe al tot hier heeft gelezen. Hoi! Je bent een van de weinige.
  • Denk aan het doel van elke afbeelding die je plaatst. Als jouw doel was om op te vullen, is dit dan gelukt? Als je doel was om de aandacht te trekken, is dit gelukt?

Zoals je ziet doen kleuren en afbeeldingen een stuk meer voor de marketing van je bericht als je denkt. Als je hier op let dan is de kans groot dat er meer bezoekers langer op je website blijven en meer geïnteresseerd zijn in wat jij te zeggen hebt.


Seo, wat heb JIJ eraan?

Zonder seo kan je website snel falen. Seo staat voor search engine optimization en dit zorgt voor al het organische verkeer dat naar je website toekomt. Organisch verkeer zijn de mensen die jouw website vinden door er op te zoeken omdat ze misschien een vraag hebben. Sea is iets heel anders dat juist te maken heeft met adverteren, maar dat kostgeld om te laten werken.

Wat heb jij dan aan search engine optimization? Heel erg veel. Meer dan 50% van het verkeer dat naar een website toe gaat is organisch. Als je niet adverteert dan is dit waarschijnlijk meer dan 90% van jouw verkeer. De betekenis van seo is dus veel groter dan kleuren voor je marketing.

marketing statistieken betekenis kleuren

Hoe ga je mensen op je website houden als je geen mensen hebt om mee te beginnen?

Search engine optimization zorgt ervoor dat jouw website ongeveer een gemiddeld aantal bezoekers krijgt per maand. Geen e-mail lijst of advertenties nodig om te promoten, want alles werkt voor zich.

Je hebt dus helemaal niets nodig om te beginnen met seo behalve je website. Hoe je je berichten optimaliseert voor seo leer je hier. Geloof me, je gaat er geen spijt van krijgen om dit te leren.

Je hebt de link naar seo vriendelijke berichten waarschijnlijk overgeslagen. Dus misschien wil je dingen meer op je eigen tempo doen en het via video’s leren. Als dat het geval is en je liever video’s bekijkt als berichten zoals deze lezen, dan gaat het volgende deel je interesseren.


Meer leren over seo?

Dus je hebt dit vorige deel gelezen en je zag in dat seo de bereikbaarheid van je website verhoogt met grote marges. Er zijn verschillende manieren om seo te leren, zelfs helemaal gratis op YouTube, maar je krijgt hier meestal geen directe info die aansluit op wat jij wilt. Wat kan ik dan voor jou betekenen? Ik ben ook maar iemand die een cursus aan jou voorstelt toch?

Kleuren hebben zeker een betekenis in de marketing van je website, ja natuurlijk, maar wat heb je aan een goede website als je geen mensen hebt die jouw website kunnen vinden? Precies, helemaal niets!

Daarom moet jij ervoor zorgen dat mensen jouw website makkelijker vinden. Leer daarom hoe je je organisch verkeer kan viervoudigen met deze cursus. Ja dat staat er echt, viervoudigen. En nee dit is niet zo’n 997,- scam die je niets waardevols uitlegt.

Lachend oranje gezicht

Er zijn 10 delen in de cursus die je alles van lay-out tot snellere laadtijden leren.

Hier kan je daadwerkelijk veel mee, maar dat is mijn mening. Je kan er beter zelf naar kijken en een eigen mening vormen. Je komt hier tenslotte niet om een cursus in je strot geduwd te krijgen toch?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.